تبلیغات
مدرسه ی شاد
مدرسه ی شاد
مدرسه ای شاد برای دانش آموزان شاد

 استفاده از رنگهای تیره میزان یادگیری را كاهش می دهد.
* آموزش و پرورش نباید رنگها را به دانش آموزان تحمیل كند.
* دانش آموز مقطع ابتدایی خود را بنده غیرارادی معلم می بیند واز او تقلید می كند.
* دركشور ما تنها ۵۰درصد تعلیم و تربیت به عهده مدارس است اما در كشور ژاپن ۹۵درصد آموزش به عهده مدارس است.

با وجود بخشنامه هایی كه از طرف وزارت آموزش و پرورش اعلام می شود، بسیار بعید به نظر می رسد كه بتوانیم فرهنگ غالب رنگهای غیرشاد را به صرف ابلاغ بخشنامه ها رفع كنیم و در واقع این فرهنگ غلط كه بدجا افتاده و تبعات بدی هم داشته ما باید هوشیارانه زمینه های فرهنگ سازی برای استفاده از رنگها را با حفظ ارزشها جا بیندازیم. درتمام مناطق و استانهای كشور شاهد این هستیم كه رفتار و كردار این جوانان حكایت ازاین است كه كمتر سلامت رفتار و روان دارند، دارای مشكل هستند و باید به عنوان مسؤولان تعلیم و تربیت دریك ارزیابی منصفانه جهت این پیكان را به سمت خود بگیریم و ببینیم كه تاكنون چه كرده ایم.
دكتر «اصغردادخواه» ، روان شناس بالینی و آموزشی درخصوص انتخاب رنگ مانتو برای دختران می گوید: باتوجه به اینكه بحث رنگها بیشتر متوجه دختران است، متأسفانه گاهی رنگهایی كه برای مانتو دختران درنظر گرفته می شود به قدری نامتناسب با روحیه و سن دانش آموز است كه او ناچار و برخلاف میل باطنی مجبور است كه مانتو را بپوشد. البته طبیعی است كه رنگ در روحیه دانش آموز ، آموزش مسؤولان مدرسه تأثیر خواهد داشت واستفاده از رنگ روشن به دانش آموز یاد می دهد كه نظافت ظاهری خودش را رعایت كند.
دكتر دادخواه درادامه می گوید: استفاده از رنگهای تیره میزان یادگیری را كاهش می دهد و از طرفی نوع رنگ در شخصیت فرد بسیار تأثیر دارد مثلاً رنگ قرمز یا نارنجی رنگهایی شاد هستند اما ازنظرعرفی برای پسرها خیلی مناسب نیستند واین مسأله گاهی سبب می شود كه فرد درصورت استفاده اجباری از این رنگ دچار سرخوردگی شود و یا او را مورد تمسخر قرار دهند.
باتوجه به این كه جوان به دنبال تنوع و مد است چه خوب است كه آموزش و پرورش به این نكته توجه داشته باشد كه رنگها را به بچه ها تحمیل نكندبه عنوان مثال سه نوع رنگ رابرای مانتوی مدارس درنظر بگیرد ودانش آموزان را در انتخاب یكی از سه نوع رنگ آزاد بگذارد.
دكتر «نسترن نوشاد» روانشناس و استاد دانشگاه درخصوص حجاب برای دانش آموزان دختر می گوید:«درجامعه ما به جای اینكه حجاب را جا بیندازیم ، متأسفانه یك مدل و رنگ خاص را ترویج داده ایم ، این الگوها نه گفتن به روشنایی و شفافیت است ، ما درجاانداختن مسأله حجاب دربین نسل جدید اشتباه كردیم آنقدر كه شعارداده شده كار انجام نشده است و ابتدا كه مسأله حجاب را مطرح كردیم با رنگ سیاه بود. دكتر نوشاد می افزاید: ما یك فرهنگ سازی غلط انجام داده ایم ، حجاب را در قالب سیاهی مطرح كرده ایم و باید این فرهنگ غلط را از بین ببریم كه البته از جانب آموزش و پرورش حركتهایی انجام شده اما كافی نیست . ما باید از غالب بخشنامه ها خارج شویم ، حجاب را در بستر نور و شفافیت قرار دهیم ، بنابراین اگر بچه ها با حفظ ارزشها از رنگهای روشن استفاده كنند پیوسته ملزم به رعایت نظافت هم می شوند.
دكتر دادخواه با اشاره به اینكه مدرسه خانه دوم دانش آموزان است و باید درآن احساس آرامش و امنیت كنند، اینطور بیان می كند كه : ویژگیهای مدرسه برای سنین مختلف فرق می كند، در دوران ابتدایی ، راهنمایی و دبیرستان یك سری خصوصیات مشترك داریم و یك سری خصوصیات فردی و مقطعی . خصوصیات مشترك به این صورت است كه باید نیازهای عمومی یك عده دانش آموز همسال و هم نیاز را برآورده كرد به فرض مدرسه باید جایی باشد كه بچه ها در مقطع ابتدایی بتوانند نیروهای بالقوه را به نیروی بالفعل تبدیل كنند یعنی نیاز به تحرك دارند و این ملزم به داشتن فضای آموزشی وسیع است بنابراین باید محیط مدرسه به گونه یی باشد كه دانش آموز احساس گرمی و محبت كند یعنی وقتی از محیط خانواده وارد فضای مدرسه می شود دچار شوك نشود، با یك انضباط و قوانین خشك روبرو نگردد زیرا باعث دلزدگی او از مدرسه می شود ومسؤولان آموزشی مدارس باید به این نكته توجه داشته باشند چون دانش آموز درسنی است كه امكان دارد از اخلاق و رفتار بزرگترها مخصوصاً معلمان خود سوءاستفاده كند.
اكثر اوقات شاهد این مسأله بودیم كه دانش آموز مقطع ابتدایی كاملاً از معلم خود تقلید می كند و یا حتی دربسیاری از مواقع نسبت به معلم خود احساس اطمینان بیشتری می كند بنابراین معلمان باید هوشیار باشند كه دانش آموزدراین مقطع دوران تقلید را طی می كند ودرواقع خودش را بنده غیرارادی معلم می بیند . دكتر دادخواه دراین مورد تأكید می كند كه معلم باید دقت كافی به این مسأله را داشته باشد زیرا نوع رفتار ، طرز صحبت كردن ، عطری كه به خود می زند و نوع آرایش ظاهری همه مسائلی است كه دانش آموز از او تقلید خواهد كرد و اگر توجه معلم نسبت به این مسائل كم باشد شكل گیری شخصیت دانش آموز شدیداً دچار مشكل خواهد شد. بنابراین معلم می تواند ازطریق آموزش غیرمستقیم به دانش آموز، درشكل گیری شخصیت او مؤثر باشد. دربسیاری از جوامع اكثر مسؤولیتهای آموزشی را به مدارس واگذار می كنند مثلاً كشور ژاپن ۹۵درصد این مسؤولیت را به عهده مدرسه می گذارد اما دركشور ما ۵۰درصد آن به عهده مدرسه و ۵۰درصد دیگر به خانواده واگذار می شود. بنابراین مسؤولان آموزشی باید با تغییر نظامهای مختلف درسالهای مختلف باعث سردرگمی خانواده ها ودانش آموزان نشوند واز یك نظام تثبیت شده پیروی كنند تا دانش آموزان را از تحصیل و مدرسه دلسرد نكنند.
بطوركلی باید برنامه وسیع و گسترده درفرهنگ سازی انجام داد كه این كار بیشتر در دست مسؤولان آموزش و پرورش است و صرفاً بخشنامه ها جوابگو نخواهد بود نباید دراین مورد سلیقه یی عمل كرد بلكه باید اول خود را باور كنیم و نیز باور داشته باشیم كه سرنوشت نسل آینده دردستان ما است. باید از زوایای مختلف به این پاكسازی و اصلاح پرداخت. باید محیط مدارس را شاد كنیم ، محیطی كه عشق ورزیدن را یاد بدهد زیرا یك محیط تیره و سیاه فقط اندوه و بغض و نفرت را آموزش می دهد. محیط باید شاد و روشن و لذت بخش باشد و برای این مهم باید از محیط فیزیكی شروع كنیم كه شادی این محیط فیزیكی به بچه ها روحیه مضاعف می دهد. در زمینه فرهنگی و حجاب نیز می توان از نظرات خود دانش آموزان استفاده كرد.





نوشته شده در تاریخ دوشنبه 11 بهمن 1389 توسط سعیده خفاف
درباره وبلاگ

آرشیو مطالب

آخرین مطالب

نویسندگان

نظر سنجی

لینكستان

آمار سایت



جاوا اسكریپت

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
سخنان بزرگان

دانلود اهنگ

دانلود

دانلود رایگان

دانلود نرم افزار

دانلود فیلم

دانلود

شادزیست

قالب وبلاگ

لیمونات

شارژ ایرانسل

تک باکس

دانلود نرم افزار